Bu hafta, Favor Fashion markasını ziyaret ederek, Sayın Burak Ötük ile Turistik hediyelik eşya sektöründe tekstilin yeri ve fuarımız hakkında sohbet ettik. Burak Bey’in, fuar ziyaretçilerine bir mesajı var: ” Özellikle bu önümüzdeki fuarda çok güzel sürprizlerimiz var. O yüzden gelmeyen pişman olur.”
Haberin devamını sizlerle paylaşıyoruz.
1. Bize şirketinizden bahseder misiniz? Şirket olarak ne zaman kuruldunuz? Hangi alanda faaliyet gösteriyorsunuz?
Firmamız bundan 19 sene önce Çin’de kuruldu. Çin’in Guangzhou şehrinde başladık ticarete. Pandemiye kadar yani 2020 yılına kadar hep Çin’deydik. Sonrasında mecburi olarak Türkiye’ye gelmek zorunda kaldık pandemide. Geri dönüşümüz de olmadı. Çok uzun süre devam ettiği için pandemi orada. 7-8 ay sonra artık Türkiye’de bir şeyler yapmamız gerektiğine karar verdik ve burada işte altyapısını oluşturduk yaptığımız ticaretin. O zamandan beri de Türkiye’deyiz. 5 yıl olmuş. 5 yıldır da Türkiye’de yapıyoruz bu işi artık.
Yaptığımız işi özetleyecek olursam hediyelik sektörünün Tekstil kısmının tedariğini yapıyoruz. Tekstilden kastım, üst gruplar ağırlıklı oluyor tabi ki. T-shirt, hoodie dediğimiz kapşonlu sweatshirt ya da bisiklet yaka sweatshirt diye geçiyor. Tabi bunun kadın, erkek, çocuk olarak ayrılan grupları var. Pamuklu gruplar, dijital baskılı gruplar diye ayrılan grupları var. Ama şöyle bir şey hayal edebiliriz kafamızda çanlanması için. Paris’e gittiğinizde önünde Eyfel Kulesi olan ya da I Love Paris yazan t-shirtler görüyorsunuz. Biz işte o işi yapıyoruz. Onun koleksiyon tasarımını ve imalatını yapıyoruz profesyonel olarak.
43 ülke var. 43 ülke için. 100’ün üzerinde de şehir oluyor zaten bu ülkelerde. Yani Amsterdam’dan tutun, Barcelona’ya, Madrid’e, Berlin’e, İsveç, Norveç. Aklınıza gelebilecek, turizmin olduğu, çoğu yerde varız. Her yerde değiliz şu an ama çoğu yerde varız. San Fransisco’daki Alcadras adasından işte Iceland’daki Reykjavik şehrine kadar ürünümüz satıldı. Satılmaya da devam ediyor çok şükür. Yani bu işi profesyonel olarak yaptığımız için insanlar bizi tercih ediyorlar. Çünkü biz insanlara paket teslim veriyoruz işi. Kendi tasarımıyla gelen müşterimiz çok az. Genelde bize sadece bir fikir veriyorlar. İşte ben buradayım. Burada bunlar bunlar meşhurdur. Sen bana bir koleksiyon yapabilir misin diye gelir müşterimizin büyük bir kısmı. Biz tasarımcı arkadaşlarla önce koleksiyonları yaparız. Nasıl doneler kullanacağız? Nasıl renkler kullanacağız? İşte modayı takip ederek bir koleksiyon ortaya çıkartırız. Sonra ortaya çıkan bu koleksiyondan da müşterimize sunarız, beğenildikten sonra numunelerimizi yaparız, numunelerimizi göndeririz, okey gelen işlere sipariş alırız, siparişleri yapıp göndeririz kendilerine.
Çoğunlukla toptancılarla çalışıyoruz. Çünkü imalatçı olduğumuz için küçük adetlerde iş yapmak bizim için çok zor. Büyük adetlerde alabilecek olan da toptancıdır. Biz daha çok düşük kâr marjı ile sürümden kazanma mantığı ile toptancılara, Yunanistan’daki ya da Fransa’daki, Paris’teki herhangi bir hediyelik toptancısına bu ürünleri toplu olarak yapıyoruz. Onlar da bu ürünleri çalışmış oldukları mağazalara peyderpey dağıtıyorlar. Sonrasında genelde RPT üzerine gidiyor işlerimiz. Yani çok satan ürünlerden RPT gelir. Satmayan ürünler ekarte edilir. Daha fazla imalatı yapılmaz onların.
2. Kendi tasarımı ile size gelerek, “Bu tarz bir ürün istiyorum” diyen müşteri de olabiliyor mu?
Kendi tasarımını veren bir müşterimiz özellikle her şeyiyle kendi yapmak ister. Etiketinden dijital baskısına, onun üzerinde taş baskısı da var. Ona kadar yani nereye, hangi yazının üzerine, ne renk taş geleceği kadar dahil olan bir tane özel müşterimiz var. Ama mesela o da fitlerine kullanılacak kumaşları bize bırakır. Grafiksel kısmını verir. Ama yine geri kalan kısmında bizim tecrübemize inandığı için bunları da siz karar verin der. Onları da biz yaparız. Numunesini göndeririz. O desenlere en yakışan kumaş, en yakışan fit hangisiyse ona göre numunesini yapar, onayı alır. Sonra imalatına başlarız işin. Böyle bir sürecimiz var.
3. Peki fuarda ne sergilemeyi planlıyorsunuz?Hangi ürün grubu ile ön plana çıkmayı düşünüyorsunuz?
Favor Fashion olarak üzün üzerinde fuara katılmışız. Bu işte aşağı yukarı 20 yıllık sürecimizde. Yüzü geçmişiz. Yani çoğunluğu Asya’da diyebilirim. Çin’de, Hong Kong’da. Yıllardır zaten sergilediğimiz ürün grupları bu. Hediyeliğin tekstil alanı. İyi bir tanınırlığımız var sektörde bizim. Favor Fashion denildiği zaman, siz bugün Barcelona’da ya da Paris’te ya da Norveç’te herhangi bir toptancının kapısını çaldığınız zaman herhangi bir hediyelik toptancısına bizim ismimizi söylediğinizde tanıma ihtimali %90 bizim. Çünkü illaki bir fuarda görmüştür bizi. Ya çalışıyoruzdur ya da el sıkışmışızdır, tanışmışızdır kendisiyle.
Ondan uzmanlaştığımız bir alan olduğu için çok fazla çeşitliliğe girmek istemiyoruz biz. Yani kalkıp şimdi biz işte nazar boncuğu yapalım ya da cam gruplarından bir koleksiyon hazırlayalım. gibi bir düşüncemiz şu an için yok. Şu an bizi tatmin ediyor yaptığımız iş çok şükür. Böyle devam ederse öyle bir arayışımız olmaz. Ama tabi ki belli de olmaz. İleride şartların ne göstereceği.
Yenilik olarak bu önümüzdeki fuarda mesela, şimdiye kadar daha çok böyle çok aşırı fashion’a kaçmadan çok moda işler bazen ters edebildiği için daha sade ürünler üzerinde farklı baskılar üzerinden geliyorduk ama bu fuarda, önümüzdeki fuarda daha çok fashion’a dönüyoruz. Daha çok böyle farklı kalıplar üzerinden daha modern, futuristik ürünler tasarlayıp çıkacağız. Bir kabuk değişikliği var bizde de açıkçası. Özellikle bu son iki yıldır düşündüğümüz bir şeydi. Bu sene onun sergilemesini yapacağız önümüzdeki Souvenir Expo Türkiye Fuarında.
4. Peki standınıza gelecek müşterilere ne vaat ediyorsunuz? Standınıza gelen bir firma sizde neyi bulabilir?
Türkiye’de az rakibimiz var. Türkiye aslında tekstil cenneti. Tekstil işi yapan çok fazla firma var ama Hediyelik tekstili yapan çok fazla firma yok. Fuara katılan da bir ya da iki firma olması lazım bizimle birlikte. Yani olmamasının sebebi biraz karlılıkların düşük olması. Yani sürümden kazanılan bir sektör olması. Yeterince müşteri sayısına sahip olmanız lazım ki o sürümü sağlayasınız. Yoksa küçük adetlerle tatmin edici karlar yok açıkçası bu sektörde. Bu da şundan kaynaklanıyor. Türkiye’de tamam bu işi yapan rakibimiz yok belki ama Pakistan’da, Hindistan’da, Çin’de, Bangladeş’te çok çok uygun fiyatlara tekstil üreten ve Avrupa’ya düşük vergilerle gönderen, Amerika’ya düşük vergilerle gönderen firmalar var. Rakiplerimiz onlar. o yüzden bize her zaman düşen orada o fiyatlara yapılan ürünlerden farklı şeyler ortaya çıkartmak.
Hem kalite olarak hem tasarım olarak şimdi daha da modayı katacağız işin içine bu önümüzdeki fuarda özellikle. bunları değerlendirip buna göre bir koleksiyon hazırlamayı planlıyoruz. Dolayısıyla en büyük vaadimiz fuarda bizi ziyaret edecek müşterilerimize; bu fuarda başka bölgelerde bulamayacakları bir koleksiyonu bulacaklar bizim standımızda. Özellikle hediyelik giyimiyle alakalı satacak ürünler bulacaklar. Yani sözün özü satacak ürünler bulacaklar. Çünkü her toptancının isteği budur, her perakendecinin de isteği budur. Satacak ürünü asmak ister mağazasına. Biz de bunları sergileyeceğimizi vaat ediyoruz ve hepsini dört gözle bekliyoruz.
5. Sizin için önemli olan sadece toptancılar mı, sadece yurt dışı mı yoksa daha farklı bir yaklaşımınız da var mı?
Bizim %90’ın üzerinde zaten ihracat işlerimiz oluyor. Favor Fashion olarak Kapadokya’da bir yatırımımız oldu. Orada bir toptan firması kurduk. Toptan mağazası açtık. memnunuz oraya yeni bir nefes getirdik biz bir Kapadokya koleksiyonu yaptık çok da beğenildi çok da hareketli gidiyor ama her zaman bizim önceliğimiz iracat olmuştur daha hızlı ilerliyor ama iç piyasaya da bu ürünleri yapmamızın sebebi kendi ülkemizde de bu güzel ürünler olsun diye yaptık açıkçası Kapadokya ile başladık İstanbul için de bir şeyler yaptık ama deneme işleri diyelim. İç piyasa için ileride zaman gösterir iç piyasanın durumunu.
Ama şu an bizim yaptığımız işler %90 %95 ihracat yapan bir firmayız. Önceliğimiz dolayısıyla ihracat oluyor Avrupa tabi ki birinci pazarımız onun dışında Ortadoğu ve Asya’da var Amerika biraz düşüşte son zamanlarda aşırı rekabet ortamından dolayı, Çin’deki fiyatların çok uygunlaşmasından dolayı. Ama orası da düzelecektir diye ümit ediyoruz. Yakın zamanda oraya da ticaretimiz tekrardan eskisi gibi artacak inşallah.
6. Souvenir Expo Türkiye ziyaretçilerine bir mesajınız var mı?
Satacak ürünleri bulmak için Favor Fashion standına gelmeleri. Yani hediyelik çok güzel bir sektör. Ben 19 yıldır gerçekten severek yapıyorum bu işi. Bir iş seyahatine çıktığınızda hem tatil hem de ticaret yapabileceğiniz çok az sektör vardır böyle. O yüzden kıymetli bir sektör ve sürümü olan bir sektör.
Ekonomik durumla bazen ters orantılı giden bir sektör. Bir ülkede kriz varsa o ülkede turizm artıyor. Dolayısıyla bu sektörün kıymetini bilmek adına ortaya güzel şeyler çıkartmak gerekiyor. Ortaya sürekli bir yenilik çıkartmak gerekiyor. Biz bunu yapan tarafız. Tekstil kısmında her zaman sektöre yenilik getirmişizdir. Yenilik getirmeye de devam edeceğiz. Özellikle bu önümüzdeki fuarda Çok güzel sürprizlerimiz var. O yüzden gelmeyen pişman olur diyelim.