1) Shikka markasının doğuş hikayesinden öncelikle bahsedebilir misiniz?
Hikayemiz resmi olarak 1999 yılında kurduğum GARDENYA Tekstil ile başladı. Bugün, Amerika, Avustralya, Avrupa’nın birçok ülkesine ihracat yaparken aynı zamanda bu ülkelerdeki pek çok önemli markanın da kendi etiketleriyle üretimlerini gerçekleştiren bir firmayız. Bu işe başlarken hayalim, kendi markamla hem yurtiçinde hem de yurtdışında mağazaların raflarında yer alabilmekti. 2013 yılında şu anda Başkanı olduğum DETGIS (Denizli Tekstil Giyim Sanayiciler Derneği ) tarafından Ev ve Plaj Giyimi Yarışması düzenlendi. Tasarımcımızın yarışmada 3’ncü olması, bize büyük bir motivasyon oldu. Böylelikle niş bir sektör olan plaj giyimi markası SHIKKA’yı yarattık.
2) Tekstilde tasarımın gücü, özellikle ihracat noktasında daha da önem kazanıyor. Shikka markasına baktığımızda, her detayında tasarımı görmek mümkün. Shikka markasının tasarım ekibinden biraz bahsedebilir misiniz?
Biz, amatör ruhlu profesyonel bir ekibiz. Ekip çalışması benim için çok önemli. Bu konuda da oldukça şanslı biriyim. SHIKKA olarak kendi alanında uzman, motivasyonu yüksek isimlerle çalışıyoruz. Başarımızın temelinde birlikte düşünüp, birlikte karar vermek ve BİZ olmak var. Zaten bunun sonucunda başarı da kendiliğinden geliyor. Ürünlerimizin her biri tek tek özenle düşünülüp tasarlanıyor ve benim ve ekibimin çizgisini, tarzını en güzel şekilde yansıtıyor. Plaj giyimi, mayo, bikini ve havlu koleksiyonumuzu öne çıkaran ve özel yapan şey ise hepsinde mutlaka el emeği detaylar olması. Kadın el emeği, aile bütçesine desteği bizim için çok değerli.
3) Denizli’den dünya markası olma hedefi olarak yola çıkmış bir kadın girişimci ve aynı zamanda Denizli Tekstil ve Giyim Sanayicileri Derneği (DETGİS), başkanı olarak baktığınızda, kendi sektörünüz için, özellikle kadın girişimciliğinin avantajları ve dezavantajlarını yaşadınız mı? Ülkemizdeki kadın girişimciliğinin geldiği noktayı nasıl değerlendirirsiniz?
Türkiye’de nüfusun yarısı kadın, ancak verilere baktığımızda iş hayatında kadın istihdamı maalesef OECD ülkeleri arasında en son sıralarda ve kadın girişimci sayısı çok az. Biz Denizli olarak Türkiye geneli ile karşılaştırıldığında şanslı konumdayız. Çünkü Denizli, Türkiye İhracat sıralamasında 9’ncu sırada yer alıyor ve Tekstil ve Hazır Giyim sektöründe Kadın İstihdamında yüzde 53 gibi bir oranla Türkiye genelinde en yüksek sırada. GARDENYA Tekstil ve markaları olarak; kadın istihdamını çok önemsiyoruz ve çalışanlarımızım yüzde 90’nı kadın. Kadınların istihdam ve girişimcilik konularında doğru bilgilendirilmesi ve desteklenmesi gerekiyor. Başta eğitim konusu olmak üzere Türkiye’de kadınlar yüreklendirilmeli. Sivil toplum kuruluşlarında, siyasette, yönetimde daha fazla kadına, kadın beynine ve kadının çoklu düşünebilme yetisine ihtiyaç var.
İş kadını olarak ilk yıllarımda ben de çok zorlandım, iş gezilerine yalnız çıkıyor olmam dahi yadırganıyordu. Çok mücadele verdim. Bugün elde ettiğimiz başarılarımızla, ürettiğimiz projelerimizle, daha fazla kadın istihdamı yaratmaya, kadın girişimci arkadaşlarımızı yüreklendirerek mücadeleye devam ediyoruz.
4) 2020 yılı pandemi yılı olması nedeniyle, gerek dünya gerekse ülkemizde tüm sektörler için çok zorlu geçti. 2020 yılı gerek markanız, gerekse tekstil sektörü açısından nasıl geçti? “Her kriz beraberinde fırsatı da getirir “ derler, sizce fırsatlar yarattı mı?
Evet maalesef 2020 hepimiz için çok zor bir yıl oldu. İlk Çin’de başlayan ve sonrasında tüm dünyaya yayılan pandemi nedeniyle ülkemizde de Mart ayında toplum sağlığını koruma adına işyerlerinin 3 ay süre ile kapatılması sürecini yaşadık. Alınmış siparişlerin iptalleri, ötelemeleri ve en önemlisi önümüzü görememek çok ciddi sıkıntıydı. Hepimiz evlerden çalışma modeline geçtik. Biz de bu süreci ‘farklı ne yapabiliriz?’ düşünerek ve kendimizi geliştirerek geçirdik. Böylelikle ve mevcut plaj giyimi markamıza Home kategorisini ekledik ve E-Ticaret altyapımızı geliştirdik. Böylelikle mevcut plaj giyimi markamıza Home kategorisini ekledik ve E-Ticaret altyapımızı geliştirdik.
Böylelikle mevcut plaj giyimi markamıza Home kategorisini ekledik ve E-Ticaret altyapımızı geliştirdik.
Denizli, 2020 yılını Eylül Ayından itibaren her ay çok ciddi artışlarla rekor kırarak ve 2019 yılı ile kıyaslandığında da yüzde 1.8’lik bir artışla kapattı. Bizim için de ihracat anlamında rakamlarımız Denizli ile aynı oranda artış gösterdi.
5) Pandemi tüm hayatımızı çok hızlı bir şekilde değiştirdi, dijitalleşme artık hayatımızın her noktasında diyebiliriz. Bu anlamda markanızın pazarlama ve satış stratejilerinde değişikler olacak mı ? Sektörün dijitalleşme ile ilgili ilişkisine nasıl bakıyorsunuz?
Son yıllarda üzerinde çok konuşulan dijital dönüşüm, pandemi ile birlikte çok hız kazandı. Tüm dünyada markalar mağazalarını kapatıyor ve tüm yatırımlarını tamamen online ticarete yapıyor. 2020 yılında Amazon gibi Walmart gibi devlerin yüzde 35-50 arası büyüdüğü gerçeği var. Biz de bu değişen dönüşen sistemde yerimizi almak için E-Ticaret altyapımızı oluşturduk. Halen de geliştirmeye devam ediyoruz. B2B toplantılarımızı tamamen online platformlara taşıdık, bunun alt yapı çalışmalarını da tamamladık. Şunu biliyoruz ki bundan böyle hiçbir şey eskisi gibi olmayacak üretim, istihdam, ticaret stratejileri mecburen değişecek. Sürdürülebilirlik ve şeffaflık daha çok önem arz edecek. Biz de marka olarak tüm çalışmalarımızı bunun üzerinde kurguluyoruz.
6) Biliyorsunuz 2-5 Aralık 2021 tarihleri arasında ilk kez Turistik Hediyelik ve Hatıra Eşya Fuarı Souvenir Expo Turkey, Rota Exhibitions Turkey Fuarcılık AŞ tarafından Türkiye’de düzenleniyor. Siz de bu fuarın katılımcıları arasındasınız. Fuara katılmaya nasıl karar verdiniz? Souvenir sektörünün ülkemizde oluşması açısından bu fuarın ilk kez Türkiye’de yapılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Öncelikle ümit ediyorum ki; 2021 de pandemi tamamen hayatımızdan çıkar, böylelikle tüm dünya tekrar güvenle seyahat edebilir durumda olur ve bizler için en verimli ticaret ortamları olan fuarlar tekrar yapılmaya başlar. Ben ROTA FUARCILIK tarafından yapılacak olan Souvenir Expo Türkiye Fuarı’nın Türkiye’ye gelmesini ve yapılmasını çok önemli buluyorum. Hem Türkiye’de ilk kez yapılacak olması, hem de bu alanda çok fazla ürün kategorisini kapsaması, HEDİYELİK EŞYA FUARI olarak ilk kez bu kavramın yerleştirilmesi anlamında bence çok önemli. Fuarın, Türkiye’de çok başarılı olacağına inanıyorum. Bu sayede ülkemize döviz girdisi sağlanırken, sektör için yeni ihracatçılar ve girişimcilere büyük fırsatlar sunacaktır. Biz açıkçası SHIKKA markamızla Souvenir Expo Türkiye’da çoktan yerimizi aldık ve heyecanla da Fuarı bekliyoruz. Markamızın bayi satış toplantılarını Aralık ayında gerçekleştiriyoruz. Bu nedenle fuarın 2-5 Aralık 2021 tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezi’nde yapılacak olması bizim ve müşterilerimiz için mükemmel bir zamanlama oldu. Tüm müşterilerimizi bu görüşmeler için İstanbul’a Souvenir Expo Türkiye’e davet etmeyi planlıyoruz.
7) Son olarak 2021 yılı ile ilgili beklentileriniz nelerdir?
Krizlerle başa çıkabilme kabiliyeti yüksek bir toplumuz. 2020’yi acısıyla tatlısıyla ve bize öğretileri ile geride bıraktık. 2021’in öncelikle sağlıkla gelen, 2020’nin kazanımları ve öğretileriyle hareket edeceğimiz ve özgürce seyahat edebileceğimiz, ekonomik anlamda toparlanabileceğimiz ve daha da büyüyebileceğimiz bir yıl olmasını diliyorum. 2020 yılının zor koşullarına rağmen ihracatımızı artırabildik. 2021 yılında hedefimiz daha çok çalışmak ve üretmek ve ihracatımızı daha da artırabilmek.