Skip to main content

Adalya Marine'den Murat Kaya Röportajı

 

1)  Aşılanma sürecinin hızlanması, seyahat kısıtlamalarının kalkması ile birlikte turizm sezonu canlandı. Üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olarak sahillerimiz gerek yurt dışından gerek yurt içinden misafirleri ağırlamaya başladı. Deniz tatili yapanlar için vazgeçilmez olan üzerindeki tüm keyifli ürünlerin neredeyse tamamı Adalya Marine ürün gamında yer alıyor. Bu anlamda biraz sizden Adalya Marine’nin başarı hikayesini dinlemek isteriz.  

2020 yılının ilk günlerinden itibaren içinde bulunduğumuz Pandemi dönemi; tüm dünyanın evlere kapanmasını ve seyahat kısıtlamalarını da beraberinde getirdi. Bu durum özellikle turizm sektöründe olumsuz yönde hissedildi. Bu yıl aşılamanın hızlanmasıyla birlikte normalleşme çalışmalarının başlaması, seyahat kısıtlamalarının kaldırılması ile turizm yeniden canlanmaya başladı. Tüm dünyayı etkileyen bu salgının bir an önce sona ermesini ve bir daha yaşanmamasını diliyoruz.

Adalya Marine olarak bizler 1997 yılından beri için Çin Halk Cumhuriyeti’nden şişme deniz ürünleri, deniz ve havuz oyuncakları, yüzücü maske ve maske şnorkel setleri gibi ürünlerin ithalatını yapmaktayız. 1997’den bugüne sektörde kazandığımız tecrübelerimizi ve bilgimizi kullanarak 2010 yılında kendi firmamızı kurup markalaşmaya gittik. Şişme deniz ürünleri sektörünün dev markaları olan INTEX ve BESTWAY ürünlerini uzun zamandır Türkiye’ye getiriyoruz. Portföyümüzdeki diğer ürünlerimizi kendi markamız olan “ADALYA MARINE” ismiyle müşterilerimize sunuyoruz. Müşteri portföyümüz, Akdeniz ve Ege sahillerindeki tüm oteller, yerel ve turistik marketler, zincir marketler, oyuncakçılar, İzmir ve İstanbul’daki büyük toptancılardan oluşuyor.

2-Deniz ürünlerinin satışının yanı sıra, özellikle 2020 yılında yatırımlarınızı, imalat sektörüne aktarıp kendi bünyemizdeki fabrikanızda dalış maskeleri, dalış maske şnorkel setleri, çocuk plaj kovalarının imalatını yapıp, iç piyasa ve yurtdışındaki müşterilerinize de satışını yapmaya başladınız. Pandemi bir kez daha gösterdi ki, üretici olmak artık çok önemli. Bu anlamda üretim süreciniz nasıl başladı, şu an ne noktadasınız ve hedef ülkeleriniz nelerdir?

“Pandemi sürecinde ülkemize nasıl katkıda bulunabiliriz?”, “Nasıl daha fazla istihdam yaratabiliriz?”, “İthalatını yaptığımız bazı ürünleri neden kendimiz imal etmiyoruz?” gibi fikirler ile yola çıktık ve dünya genelinde neredeyse Çin Halk Cumhuriyeti’nden başka yerde imalatı yapılmayan dalış maskeleri ve dalış maske şnorkeli imalatı yapmaya karar verdik. Çok kısa bir süre içinde portföyümüze çocuk plaj kova gruplarını da kattık. Bugün artık fabrikamızda yıllık 350.000 adet maske ve şnorkel üretebilecek kapasiteye sahibiz. Hedefimizde, ülkemizin bulunduğu elverişli coğrafi konumdan dolayı, Avrupa ülkeleri, Orta Doğu ve Körfez Ülkeleri ile Rusya, Ukrayna ve Türki Cumhuriyetler var.

3-Turizm sezonun  başlaması ile birlikte, turistik hediyelik eşya sektörü de hareketlendi. Aynı zamanda üretim de yapan bir firma olarak Türkiye’de souvenir sektörüne bakışınız nedir? Ülkemizde sektörün daha çok gelişmesi için sizce neler yapılmalı?

Hediyelik eşya sektörü, inanılmaz çeşitliliği olan ve bilhassa bizim bölgelerimizde gerçekten çok büyük ve önemli bir sektör. Antalya merkezli imalat ve/veya ithalat yapan çok düzgün firmalarımız da var. Özellikle sahil bölgelerinde başınızı çevirdiğiniz her yerde, bu ürünlerin sergilenip satıldığını çok rahat görmektesiniz. İnsanlar gittikleri gezip gördükleri yerlerden hatıralar saklamayı seviyorlar. Gittikleri yerlerin yöresel özellikleriyle ilgili olan o bölge veya ülkeyi yansıtan hediyelik eşyalara daha fazla ilgi gösteriyorlar. Ülkemizin lezzetleri de hediyelik eşya sektöründe önemli bir yere sahip, lokumlarımız, kahvelerimiz, baharatlarımız gibi.

Bence bu sektörün daha fazla gelişmesi için en önemli nokta özgün tasarım ve ürün kalitesi. Ülkemizin tarihi ve doğal güzelliklerini de ön plana çıkartan tasarımlara ağırlık vermeliyiz diye düşünüyorum.

4- Biliyorsunuz 2-5 Aralık  2021 tarihleri arasında ilk kez Turistik Hediyelik ve Hatıra Eşya Fuarı Souvenir Expo Türkiye, Rota Exhibitions Turkey Fuarcılık AŞ tarafından Türkiye’de düzenleniyor. Siz de bu fuarın katılımcıları arasındasınız. Fuara katılmaya nasıl karar verdiniz? İlk kez bu fuarın ülkemizde yapılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Fuarlar, kısa bir zaman diliminde birçok satıcıyı müşteriyle buluşturduğu için, her zaman çok önemli bir fırsattır. 3 yıl önce Atina’da yapılan Souvenir fuarını gezerken çok etkilenmiştim, “Kesinlikle birgün burada olmalıyım” demiştim kendime. Pandemi sürecinde imalata da başladığımız için Atina fuarına nasıl katılacağımızı araştırıyordum. Fuarın Türkiye’de yapılacağını öğrendiğim zaman çok heyecanlandım. Zira fuarın Türkiye’de yapılıyor olması hem bizim gibi imalatçı firmalar açısında hem de müşterilerin daha fazla satıcıyla buluşması açısından çok önemli ve avantajlı bir durum. Sizin nezdinizde de tüm Rota Exhibitions Turkey Fuarcılık AŞ ekibine emekleri için teşekkür etmek isterim.   

5) Son olarak 2021 yılı ile ilgili beklentileriniz ve eklemek istedikleriniz nelerdir?

Tüm Dünya sistemi, Pandemi sürecinde, çok kısa bir zamanda ve bir o kadar da hızlı şekilde değişti. Benim düşünceme göre artık insanların aklına ilk gelen şey önce sağlık. Öncelikle herkes için sağlık diliyorum. Bu süreçte aşının önemi bir kez daha ortaya konuldu, herkesi aşı olmaya davet ediyorum.

2021 yılı 3.çeyreğin sonundan itibaren tüm dünyada çok olumlu havalar eseceğini düşünüyorum, tüm Dünya yeniden normalleşmeye başlayacak.  Özellikle 2022 de tüm sektörlerin çok büyük işler yapacağından şüphem yok.